Bil. | Kata Kunci | Huraian |
---|---|---|
1. | Acropolis | Pusat pentadbiran atau ibu negeri di Athens |
2. | Aristokrasi | Pemerintahan oleh golongan bangsawan / kaya |
3. | Augustus Ceasar (Rom), Alexander The Great (Yunani), Chandra Gupta Maurya (India), Shih Huang Ti (China) | Tokoh perluasan kuasa / empayar |
4. | Budaya Hellenistik | Campuran budaya Yunani dan Parsi dan budaya timur yang lain |
5. | Colloseum | Tempat pahlawan bertarung/ teater |
6. | Demokrasi | Pemerintahan dipilih melalui pilihan raya |
7. | Diktator | Pemerintah berkuasa mutlak / kuasa tidak terhad |
8. | Falsafah Legalisme | Undang-undang tegas / hukuman berat/ bercorak kolektif/ kawal tingkah laku manusia/ raja memiliki kuasa yang uth/ tiada belas kasihan |
9. | Golongan Helot (Golongan petani ubah status sosial) | Pengusaha tanah melalui pendidikan / lulus peperiksaan awam |
10 | Kedudukan raja dikukuhkan | Upacara keagamaan |
11. | Kepentingan Alam Melayu kepada India (Perdagangan) | Pembekal rempah ratus |
12. | Lao Tze / Confucius | Pengasas ajaran |
13. | Legalisme | Sistem pemerintahan yang menguatkuasakan kepatuhan ketat kepada pemerintah |
14. | Maksya | Disatukan dengan tuhan |
15. | Oligarki | Pemerintahan terletak dalam tangan beberapa orang konsul |
16. | Pemerintahan 2 orang konsul | Elak pemusatan kuasa |
17. | Pendidikan Athens | Seimbang rohani & jasmani/ muzik/ sukan/ membaca/ menulis |
18. | Pendidikan Sparta | Ketenteraan/ setia pada Negara/ mahir guna senjata/ latihan fizikal |
19. | Persamaan demokrasi Yunani / Malaysia | Rakyat terlibat dalam pemerintahan |
20. | Prinsip Undang-undang Rom | Hukuman berdasarkan bukti yang cukup/ keadilan pada setiap individu/ semua sama disisi undang-undang/ tidak bersalah sehingga terbukti bersalah |
21. | Republik | Negara ditadbir oleh wakil yang dipilih melalui pilihan raya/ diketuai Presiden |
22. | Sebab Rom menjadi sebuah Republik | Pemberontakan golongan patrician |
Sunday, March 22, 2020
Kata Kunci Sejarah T4B2 : Peningkatan Tamadun
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment