a) Rancangan Perniagaan
- dokumen yang menerangkan secara terperinci berkenaan selok belok sesebuah perniagaan termasuk pelan awal, keperluan modal, rancangan pemasaran, jualan dan unjuran keuntungan.
Tujuan Menyediakan Rancangan Perniagaan
- Menyakinkan pihak tertentu seperti Bank bagi memperoleh sumber pembiayaan kewangan.
- Melihat dan menilai perniagaan
- Mengkaji dan menilai potensi
- Mengagihkan sumber dengan lebih baik
- Menjadi garis panduan untuk menguruskan perniagaan
b) Struktur Rancangan Perniagaan
- Ringkasan Eksekutif
- Objektif Rancangan Perniagaan
- Latar Belakang Perniagaan
- Latar Belakang Pemilikan
- Latar Belakang Cadangan Projek
- Rancangan Organisasi
- Rancangan Pemasaran
- Rancangan Operasi atau Pengeluaran
- Rancangan Kewangan Rumusan
- Dokumen Sokongan
c) Pemasaran
- aktiviti perniagaan yang dilakukan untuk menyalurkan barang-barang atau perkhidmatan daripada pengeluar kepada pengguna akhir
i) Produk
- Barang berbentuk fizikal dan bukan fizikal (perkhidmatan).
Ciri-ciri produk yang baik
- Kualiti
- Jenama
- Pembungkusan dan pelabelan
- Jaminan dan Khidmat sampingan
ii) Harga
- Kos kepada pembeli untuk memiliki barangan atau perkhidmatan.
Faktor yang Perlu Diambil Kira untuk Menetapkan Harga
- Pemintaan Pengguna
- Kos
- Persaingan
iii) Promosi
- Usaha yang dijalankan oleh pihak penjual untuk mewujudkan, melariskan dan mengekalkan pasaran bgi sesuatu keluaran.
Matlamat Promosi
- Memaklumkan kepada pelanggan tentang produk baharu di pasaran
- Memujuk pelanggan untuk membeli produk tersebut
- Meningkatkan penggunaan produk yang telah lama berada di pasaran
- Meningkatkan dan meluaskan jualan di pasaran
- Mengekalkan imej produk di pasaran
- Mengatasi pesaing-pesaing yang menjual barangan yang sama.
Contoh Promosi
- Pengiklanan
- Promosi Jualan
- Publisiti
- Jualan Langsung
iv) Tempat
- Pemilihan tempat yang sesuai untuk memasarkan produk dan perkhidmatan penting kerana kejayaan atau kegagalan sesebuah perniagaan itu amat bergantung kepada faktor ini.
Faktor Pemilihan Tempat
- Jenis Perniagaan
- Modal
- Undang-undang dan Peraturan
- Persaingan
- Jenis Pelanggan
- Kemudahan Infrastruktur
d) Saluran Pemasaran
- Cara atau proses barang diedarkan daripada pengeluar kepada pengguna pada masa, tempat dan harga yang bersesuaian.
Jenis-jenis Saluran Pemasaran.
- Pengeluar > Pemborong > Peruncit > Pengguna
- Pengeluar > Ejen > Peruncit > Pengguna
- Pengeluar > Pemborong > Pengguna
- Pengeluar > Peruncit > Pengguna
- Pengeluar > Ejen > Pengguna
- Pengeluar > Pengguna
No comments:
Post a Comment